Стефан Јовановић је „био врло прикладан човек: раста танка и висока, лица бела и весела, косе смеђе, образи дугуљасти... Свагда је о великим празницима народ поучавао у цркви: да не краду један од другога; да не лажу један другога, да не иду Турцима на тужбу за сваке беспослице – да их Турци затварају и глобљавају;...он је, истина, као калуђер, од богатих узимао милостињу, али је сиромасима врло радо давао, на пример - жито, о Божићу печенице, уз Белу недељу сира... голоме кошуљу или какву аљину; а сиромаху, који нема чим да плати орача или порезе, и новца.“ Ове године, СПЦ га је прогласила за светитеља Цркве Христове и слави се 17. септембра као преподобни Стефан Троношки (Стефан Јадранин).
Пар година касније, 1814. године, у знак одмазде, манастир бива поново спаљен од стране Турака. Обнова је текла споро и као градивни материјал коришћен је ломљени камен. Рађена у рашком стилу , састављена од базилике у облику крста са кубетом који се диже из централног дела као најзначајнија тачка архитектонског система. Једино је звоник рађен у барокном стилу. Унутрашњост цркве је живописана, за шта су заслужени мајстор Михаило Константиновић и Никола Јанковић из Охрида. Иконостас је оживљен орнаментима са мотивима руже са престоном иконом Господа Исуса Христа, која је највећа у целој цркви и скоро потпуно захвата горњи део кубета и коју је радио сликар А. Ђаковић, 1866. године, као и икону Богородице. Поред поменутих, у цркви су настале и фреске Стефана Немање, краља Драгутина и краљице Каталине, кнеза Лазара, цара Константина и друге. Исте године је уведен и обичај да се сваке године, на Велики четвртак прилажу две свеће дугачке 2m и пречника 20cm, које теже 50 кг, а које прилажу мештани. До Великог четвртка свеће су изливане и спремане за предавање манастиру. На сам дан даривања, око 4 часа после подне, становници Зајаче и Корените, полазећи из својих села у Троношу, састајали су се поред чесме Девет Југовића, са околним мештанима и сви заједно обилазили један круг око цркве, након чега се постављали свеће са обе стране олтарских двери и које од тада горе целе године за време службе недељом и празником, све док не буду замењене новим. Када дође време замене, остаци воска старих свећа се стапа са новим и тако у њима буде макар мали делић свеће која је изливена прве године ове традиције.
У саставу манастирског комплекса, испред улаза у манастир, подигнута је и десетоцевна чесма, коју су по предању саградили браћа Југовићи и Југ-Богдан. Капела је посвећена великомученику Пантелејмону, у којој се и данас врши богослужење на Малу Госпојину. На њеним зидовима исписани су стихови који говоре о родољубљу девет Југовића, херојској погибији, али и тужбалица сестре Милице.
У част признања граница Београдског Пашалука и припајања Јадра Србији, 1833. је послато црквено звоно у манастир Троношу које је звонило у част слободе у прву недељу после 26. маја, а испаљено је и неколико плутона. Друга два звона, од којих су звоно „за покој душе краља Петра I и свих изгинулих“ поклонили мештани, а друго „за покој душе императора Николаја II“ руске избеглице које су живеле у Лозници, стигла су по свршетку I светског рата.
За време I светског рата, Церске и Гучевске битке, поред манастира налазила се болница у којој су се опорављали српски војници. Умрли војници сахрањивали су се у порти, а њихова имена су бележена. Као одмазду Аустроугари су, по повлачењу српске војске, скинули и уништили сва врата на манастиру, црквене књиге попалили, манастирску стоку отерали, а шуму посекли. Тадашњи игуман Тихон Иванчевић је ухапшен и после две године мучења у тамници обешен. Његови посмртни остаци пренесени су у Троношу 1926. године и сахрањени у порти.
Последње велико страдање манастир је задесило у II светском рату 12. октобра 1941. Немци су оскрнавили манастир заједно са свим пратећим објектима (амбар, конак) стоком и књигама. Потпуна обнова почела је 1964. године, када је игуман манастира постао Антоније Ђурђевић, који је неуморно радио са братијом на подизању порушеног манастирског конака и осталих економских зграда, као и порушене капеле светог великомученика Пантелејмона и чесме Девет Југовића све до 1987. године. Игуман Антоније, остао је упамћен и по томе што је одредио извлачењем 44. Патријарха СПЦ, Павла. Наиме, педесетих година, Павле и Антоније, боравили су као монаси у манастиру Рача поред Дрине. Једном приликом заједно су се купали у реци. Како Антоније није баш добро пливао, ухватио га је вир и не премишљајући се, Павле му је притекао у помоћ и извукао уплашеног Антонија који га је благосиљао. На то му је Павле благо одговорио: ’’Немој ми се захваљивати, можда ћеш и ти мене некад извући’’. Што се и обистинило, четрдесет година касније, када га је Антоније извукао за патријарха.
Троноша је данас женски манастир, у ком сестринство неуморно одржава манастирски комплекс, уз повремене прилоге имућних, али и скромних парохијана и помоћ при обављању сезонских али и свакодневних послова. Економију манастира подржава, поред израде икона и бројаница, продаје воћа, меда и вина са већ препознатљивом етикетом манастира, и продаја воде са чесме Девет Југовића, од које манастир добија одређен проценат, договорен са власником фабрике. За опстанак манастира свакако су најзаслужније монахиње без којих Троноша не би била оно што данас јесте, место одакле се несрећни враћају са осмехом на лицу, продуховљени, а срећни добију више елана за нове таласе живота.